lördag 9 juli 2016

Recension: Cicamed Discovery Kit

I min ständiga "gräset måste väl ändå vara grönare" jakt på den perfekta hudvårdsrutinen fastnade min blick för några månader sedan på det svenska ekologiska märket Cicamed. Ekologiskt är ju alltid trevligt och jag lever i den lyckliga villfarelsen att Sverige alltid står för viss trygghet (om en berg-och-dalbana går sönder utomlands beror det på bristande kvalité och säkerhet, om den går sönder på Liseberg är det en helt och hållet slumpartad olycka som ingen hade kunnat förutse). En annan fördel var att produkterna inte var alltför många (jag kan bli lite stressa och överväldigad när ett märke har tjugo olika serier med trettio olika produkter i varje) och att priset var överkomligt.

Idealiskt nog hade Cicamed ett rätt trevligt kit för att prova på bestående av fyra olika produkter; en rengöring, en ansiktskräm, ett serum och en mask. Detta klickade jag raskt hem och jag är nu efter några månaders användning redo för en recension. 


Rengöringen är Cicameds enda rengöring och den ska vara lämplig för alla hudtyper. Den är dryg, luktar väldigt gott av citron och löddrar trevligt. Jag upplever att den tvättar rent bra men när jag har haft smink eller solprodukter på mig blir det bäst om jag gör tvättar bort det med en oljebaserad rengöring som första steg före Cicameds rengöring. Den var ändå tillräckligt bra för att jag skulle köpa den i full storlek (men jag är inte hundra på att jag kommer köpa den på nytt när min nuvarande tar slut #grönaregräs).


En dag/nattkräm för alla hudtyper men speciellt för känslig hud. Det här var en väldigt snäll kräm som gjorde det den skulle men kanske inte så mycket mer. Ibland kunde jag uppleva att krämen var lite  "sträv" och lade sig lite ovanpå andra produkter och att jag fick jobba lite innan den gick in i huden. Den skulle vara djupt återfuktande men jag som har rätt torr hy tyckte inte riktigt att den var tillräcklig. Personligen vill jag gärna ha lite mer effekt i en kräm men jag tror att den kan vara väldigt bra om man har lite mer känslig hud. Cicamed har även en ansiktskräm för normal hy och en för torr och det är möjligt att den för torr hy hade passat mig bättre.


Ett av Cicameds två serum (det andra är ett AHA-serum som jag också har testat). Serumet med C-vitamin ska vara återfuktande och skyddande. Det luktade friskt av citrus och konsistensen var lite gelébetonad. Jag kan ibland få lite allergiska reaktioner mot produkter med citrus men det fick jag inte av det här. Det kändes som ett bra allroundserum även om det kanske inte var jättehäftigt. Även serumet köpte jag i full storlek men när det tog slut köpte jag inte ett nytt utan övergick till andra märken istället.

Collagen Boost Mask

Nu till produkten som jag tyvärr inte gillade alls, den enda ansiktsmasken i Cicameds sortiment. Enligt hemsidan ska masken ha en anti-ageeffekt och ge uppstramning och lyster. Tanken med masken var att den skulle läggas på efter rengöring varpå den skulle få verka i fem minuter innan kräm eller smink lades på över masken. Jag tyckte inte om det alls. Den luktade väldigt starkt av alkohol och visst stramade det i ansiktet men inte alls på ett bra sätt. Det kändes som den tog all fukt jag hade och lämnade mig med en stram tapet till hy. Den kanske funkar för de som har fetare hy men för mig var den ett riktigt bottennapp.

Sammanfattningsvis tyckte jag att produkterna, masken undantagen, var bra men kanske lite tråkiga. Jag tror att de är mycket bra för personer med känslig hy eftersom de alla känns rätt snälla. Ett ord för att sammanfatta dem skulle vara:

stabilt

Kitet finns på Cicameds egen hemsida för 349 kr men kan hittas billigare bland annat på Skincity, Grön skönhet, Fina mig, Apotea och Lyko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar